Prevenţia afecţiunilor dento-parodontale

Foarte frecventă în ţara noastră, dar mult mai cunoscută sub denumirea incorectă de paradontoză, parodontita este o afecţiune care nu afectează dintele, ci ţesutul de susţinere al acestuia pe arcada dentară. Tratamentul este costisitor şi de lungă durată, prevenţia fiind o metodă simplă, o igienă dentară corectă cumulată cu manopere de profilaxie, asigură sănătatea aparatului dentar.
Profilaxia dentară reprezintă o metodă neinvazivă de tratament al afecţiunilor dento-parodontale. Această profilaxie se realizează în echipă: medic stomatolog – pacient. Medicului îi revin mijloacele profesionale, şi anume detartraj, periaj profesional, sigilări, fluorizări, air-flow, iar periuţa, pasta de dinţi, apa de gură, aţa dentară, duşul bucal, periuţa interdentară reprezintă mijloace la îndemana oricărui pacient.

Periajul dentar corect – dinţi şi gingii sănătoase

Cel mai important aspect este cel legat de periajul dentar. Acesta trebuie făcut obligatoriu seara înainte de culcare şi peste zi după fiecare masă. Periajul de dimineaţa nu trebuie nici el neglijat. Mulţi pacienti spun: “Dar eu mă spăl de trei ori pe zi…”, prezentând placă şi tartru. În această situaţie se trage o singură concluzie – periajul nu se efectuează corect.

Un periaj corect nu se evaluează neapărat în timp sau de câte ori se face pe zi, ci în eficienţa mişcărilor care se efectuează. Mişcările orizontale nu sunt premise, ele adresându-se doar feţei ocluzale a dinţilor (partea cu care mestecăm). Celelalte suprafeţe beneficiază de mişcări verticale, respectiv dinspre gingie spre muchia incizală sau faţa ocluzală, cu periuţa ţinută în unghi de 45 de grade în raport cu suprafeţele dinţilor.
Timpul de periaj diferă de la o persoană la alta, un periaj corespunzător se face în 3-5 min, când tehnica de periaj este însuşită corect şi efectuată complet.

Ajutoare pentru o igienă dentară corectă

Aţa dentară reprezintă un mijloc complementar de igienizare care se adresează spaţiilor interdentare, zone în care simplul periaj nu este eficient.
Apa de gură este un adjuvant al periajului dentar, ce are o acţiune antiseptică şi antiinflamatorie de scurtă durată.
Duşurile bucale sunt aparate care proiecteză un jet pulsatil de apă asupra dinţilor şi gingiei.Acţiunea lor este de îndepărtare a resturilor moi şi chiar anumite porţiuni din palaca bacteriană, dar nu în totalitate. Este un procedeu de curăţire ajutător peiajului dentar, dar pe care nu-l poate înlocui.

În definitiv, profilaxia reprezintă cea mai ieftină metodă de tratament. Din păcate, pacienţii nu sunt încă suficient de bine informaţi în acest sens, ei ajungând în cabinet, de cele mai multe ori, când există deja o serie de afecţiuni ale sistemului dento-parodontal, tratamentul lor ajungând să-i coste mult mai mult decât ar fi făcut simpla vizită de 6 luni în cabinetul dentar.
În cadrul acestei vizite se urmăreşte îndepărtarea tartrului şi a plăcii bacteriene împreună cu evidenţierea oricărei leziuni incipiente la nivelul cavităţii orale.
Detartrajul este procedura de îndepărtare a tartrului şi plăcii microbiene asociate de pe suprafeţele dentare, supra şi subgingivale prin mijloace manuale şi cu ultrasunete, fiind însoţit obligatoriu de periajul profesional.
Din ce în ce mai des, în medicina dentară, este folosit air-flow-ul, ca mijloc complementar al detartrajului, care presupune proiectarea unui jet de apă încărcat cu particule de bicarbonat de sodiu pe suprafaţa dinţilor.
Clinica noastră incurajează în mod deosebit prevenirea afecţiunilor dento-parodontale prin instruirea pacienţilor pentru o igienă corectă, prin informarea lor asupra beneficiilor pe care le oferă sigilarea, fluorizarea, detartrajul, periajul profesional.
De asemenea, oferim pacienţilor noştri consult gratuit (la 4-6 luni) prin care ţinem sub observaţie tratamentele si comportamentul lucrărilor protetice efectuate de noi.
Periodic, clinica noastra vine în sprijinul pacienţilor, oferind consultaţii gratuite în cadrul unor programe de prevenţie, prin care sunt informaţi asupra stării lor de sănătate oro-dentară.